O ocenie stanowią następujące kryteria: 1. Zakres wiadomości i umiejętności. 2. Rozumienie materiału naukowego. 3. Umiejętność stosowania wiedzy. 4. Kultura przekazywania wiadomości.
Ocenie podlegają: 1. Prace klasowe. 2. Kartkówki. 3. Prace domowe. 4. Zaangażowanie. 5. Systematyczność i pilność. 6. Współpraca w zespole. 7. Ćwiczenia indywidualne.
Kryteria oceniania na poszczególne oceny.
Ocena celująca: · Uczeń posiada wiadomości ściśle naukowe wykraczające poza treści programowe, potrafi powiązać je w logiczną całość. · Rozumie, uogólnia i wyjaśnia zjawiska bez pomocy nauczyciela. · Potrafi samodzielnie i sprawnie posługiwać się wiedzą w teorii i praktyce. · Swobodnie posługuje się terminologią naukową, stosując poprawny język i styl wypowiedzi.
Ocena bardzo dobra: · Uczeń wyczerpująco opanował materiał programowy (podstawowy i rozszerzony), zdobyte wiadomości łączy w logiczną całość. · Właściwie rozumie uogólnienia i związki w zakresie treści programowych (podstawowych i rozszerzonych) bez pomocy nauczyciela. · Umiejętnie wykorzystuje wiadomości i stosuje je w teorii i praktyce. · Posługuje się terminologią naukową, stosuje język i styl wypowiedzi zgodny z wymaganiami edukacyjnymi.
Ocena dobra: · Uczeń opanował materiał programowy (podstawowy i rozszerzony), dostrzega związki przyczynowo-skutkowe dotyczące treści programowych. · Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi, wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela. · Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowanych przez nauczyciela. · W wypowiedziach nie popełnia błędów językowych i stylistycznych, podstawowe pojęcia i prawa wyraża w terminologii naukowej.
Ocena dostateczna: · Uczeń opanował materiał programowy w zakresie podstawowym, posiadane wiadomości potrafi połączyć w związki logiczne. · Podstawowe uogólnienia rozumie dość poprawnie, ważniejsze zjawiska wyjaśnia i potrafi je wykorzystać do celów teoretycznych i praktycznych pomocą nauczyciela. · Posługuje się językiem zbliżonym do potocznego, popełnia nieliczne błędy stylistyczne i językowe.
Ocena dopuszczająca: · Uczeń nie zna podstawowego materiału programowego, posiada wiadomości luźno zestawione. · Nie rozumie podstawowych uogólnień i nie potrafi wyjaśnić zjawisk. · Nie potrafi stosować wiedzy nawet z pomocą nauczyciela. · Ma trudności w wysławianiu się, nieporadny styl, liczne błędy językowe.
Ocena niedostateczna: · Rażący brak wiadomości programowych. · Zupełny brak rozumienia uogólnień, całkowita nieumiejętność wyjaśniania zjawisk. · Rażąco nieporadny język i styl wypowiedzi.
Wymagania podstawowe i rozszerzone z poszczególnych działów programowych.
I. Informacja w pracy biurowej
Wymagania podstawowe Uczeń: - wyjaśnia pojęcia: system kancelaryjny, instrukcja kancelaryjna, - zna rodzaje systemów kancelaryjnych, - zna ogólne zasady systemu dziennikowego i bezdziennikowego, - zna zasady postępowania z pismami niejawnymi, - zna zasady przechowywania akt, - omawia ogólnie sposób przygotowania zebrania, - wymienia rodzaje zebrań.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - charakteryzuje system dziennikowy i bezdziennikowy, - potrafi zarejestrować pismo w systemie dziennikowym i bezdziennikowym, - zna zasady archiwizacji akt, - omawia szczegółowo czynności związane z przygotowaniem zebrania.
II. Komunikacja interpersonalna
Wymagania podstawowe Uczeń: - wymienia kanały przepływu informacji, - wyjaśnia pojęcia: komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - wyjaśnia znaczenie form komunikacji interpersonalnej w pracy biurowej, - rozwiązuje problemy komunikacji interpersonalnej.
III. Środki techniczne pracy biurowej
Wymagania podstawowe Uczeń: - zna działanie środków technicznych: komputery, telefony, telefaksy, kserokopiarki, dyktafony, kalkulatory, itp, - wymienia pomocnicze środki w pracy biurowej, - potrafi obsłużyć podstawowe środki techniczne, - potrafi uporządkować dokumenty wykorzystując środki do przechowywania akt.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - sprawnie obsługuje poznane środki techniczne, - sprawnie korzysta z sieci komputerowej, skanera i drukarki komputerowej, - potrafi przesyłać wiadomość przez Internet.
IV. Ogólne zasady redagowania pism
Wymagania podstawowe Uczeń: - wymienia typowe dokumenty biurowe, - wskazuje przeznaczenie poszczególnych pism, - wymienia podstawowe elementy pisma, - zna ogólnie zasady redagowania pism, - zna najczęściej spotykane skróty w korespondencji, - potrafi poprawnie adresować koperty, - potrafi poprawnie rozmieścić podaną treść pisma, - potrafi napisać pismo na blankiecie korespondencyjnym.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - zna budowę poszczególnych dokumentów biurowych, - potrafi sformułować treść pisma (protokół, sprawozdanie, notatka, komunikat, zaświadczenie, upoważnienie), - stosuje skróty w korespondencji, - stosuje zasady redagowania pism w praktyce.
V. Korespondencja w sprawach osobowych
Wymagania podstawowe Uczeń: - zna rodzaje dokumentów związanych z przyjmowaniem do pracy, - potrafi napisać podanie, - potrafi napisać CV, - wypełnia poprawnie kwestionariusz osobowy, - wymienia dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku pracy, - omawia sposób przechowywania akt osobowych, - zna ogólnie rodzaje korespondencji w sprawach ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - sprawnie i estetycznie pisze podanie, CV, list motywacyjny, - charakteryzuje dokumenty związane z przyjmowaniem do pracy, - charakteryzuje dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku pracy, - wypełnia wszelkie formularze dotyczące spraw osobowych.
VI. Korespondencja handlowa
Wymagania podstawowe Uczeń: - zna rodzaje pism w korespondencji handlowej, - potrafi napisać zamówienie, - omawia dokumenty związane z reklamacją, - zna dokumenty sprzedaży, - potrafi napisać rachunek, - potrafi napisać fakturę VAT.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - potrafi samodzielnie napisać wszystkie dokumenty korespondencji handlowej, - potrafi napisać wszystkie dokumenty sprzedaży, - potrafi napisać pisma dotyczące reklamacji.
VII. Typowe prace biurowe na przykładzie sekretariatu
Wymagania podstawowe Uczeń: - zna podstawowe obowiązki sekretarki, - wymienia cechy, jakimi powinna charakteryzować się sekretarka, - wymienia etapy pracy z korespondencją przychodzącą i wychodzącą, - zna ogólnie sposób przygotowania zebrania, - omawia sposób przyjmowania interesantów przez sekretarkę, - zna podstawowe obowiązki sekretarki podczas przyjęcia delegacji.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - szczegółowo omawia obowiązki sekretarki, - zna kolejność przyjmowania przesyłek pocztowych, - wyjaśnia, co to jest pieczęć faksymilowa, - wypełnia druk polecenia wyjazdu służbowego, - zna sposób obliczania diety, - omawia szczegółowo postępowanie sekretarki z gośćmi zapowiedzianymi i niezapowiedzianymi.
VIII. Pisanie na klawiaturze komputera i sporządzanie pism
Wymagania podstawowe Uczeń: - potrafi uruchomić i zamknąć program Word, - zapisuje nowy dokument, - otwiera istniejący dokument, - przygotowuje parametry dokumentu (wielkość czcionki, krój pisma, marginesy, odstępy, wcięcia), - zna zasady pisania wszystkich liter małych i wielkich, - zna zasady pisania cyfr arabskich i rzymskich, - zna zasady pisowni znaków i symboli znajdujących się na klawiaturze, - zna zasady techniki pisania metodą bezwzrokową dziesięciopalcową, - stosuje metodę bezwzrokową dziesięciopalcową, - przepisuje wzory pism biurowych.
Wymagania rozszerzone Uczeń: - zna i korzysta ze skrótów klawiszowych, - wstawia znaki i symbole z paska menu, - wstawia indeks górny i dolny, - ustawia tabulatory, - sprawnie formatuje treść dokumentu, - pisze biegle metodą bezwzrokową dziesięciopalcową, - tworzy tabele, - pisze pisma biurowe w układzie blokowym, - pisze pisma w układzie a linea.
Opracowała: Grażyna Świątecka |